Kijk uit wat je zegt op een borrel

Blogs

22 april 2025

Leestijd: 5 minuten leestijd

Blog

In onze visie moet de IT-architectuur van een organisatie voortkomen uit haar visie en strategie. Alleen dan kan IT écht fungeren als businessversneller. Martijn Bloem, IT Business Strateeg én inspirator, vertelt hoe een flinke dosis nieuwsgierigheid hem daarbij helpt — en waarom dat essentieel is voor succesvolle IT-strategieën.

IT als businessversneller

Als je je IT-omgeving wilt laten beheren, kun je het best kiezen voor een partner die jouw organisatie begrijpt en actief meedenkt. Niet alleen over technologie, maar vooral over strategie. Een partner die zich verdiept in je visie, missie en ambities. Pas dan ontstaat een IT-architectuur die niet alleen ondersteunt, maar ook versnelt — als echte businessversneller. Dat is waarom een strategisch IT-partner graag bij jou aan tafel zit. Niet alleen om te horen waar je nú mee bezig bent, maar vooral om te begrijpen waar je naartoe wilt. Wat is je meerjarenplan? Welke uitdagingen zie je aan de horizon? En vooral: waar liggen kansen voor versnelling?

Hier zit het grote verschil tussen traditioneel IT-beheer en een strategisch IT-partnerschap. IT-beheer is belangrijk — het is de basis. Maar een strategisch partner kijkt verder: hoe draagt IT bij aan je groei? Je wendbaarheid? Je innovatiekracht? Dat vraagt om meer dan technische kennis. Het vraagt om een business versneller met oprechte nieuwsgierigheid.

Doosje gebakken lucht

Zelf ben ik een behoorlijk nieuwsgierig mannetje. Op de zaak noemen ze me ook wel het stokstaartje. Als er een pakketje geleverd wordt, zien ze meteen mijn hoofd boven alles uit steken. Ik wil weten voor wie het pakje is en wat erin zit. Daar wordt ook gretig misbruik van gemaakt. Laatst kreeg collega Dennis een mysterieus doosje van een van onze directeuren. Speciaal om mij te plagen, maakte hij het expres niet open. Tot op de dag van vandaag weet ik niet wat erin zat — waarschijnlijk een doosje gebakken lucht. Maar mijn nieuwsgierigheid blijft even groot.

Stokstaartjesbrein

Die nieuwsgierigheid is geen slimmigheidje. In mijn werk is het mijn belangrijkste gereedschap. Het helpt me door te vragen, verbanden te leggen en signalen op te pikken die niet altijd letterlijk worden uitgesproken. Vaak hoor ik tussen de regels door wat een organisatie écht nodig heeft om verder te komen. Niet alleen technisch, maar vooral strategisch.
Laatst was ik op een borrel van een klant. Heerlijk om weer fysiek samen te komen met een groep gelijkgestemden. Die avond raakte ik in gesprek met de eigenaar van de organisatie. We spraken uitgebreid over zijn ambities, uitdagingen en toekomstplannen. Alles wat hij vertelde, sloeg ik zorgvuldig op in mijn stokstaartjesbrein.

De volgende dag verwerkte ik zijn input in hun IT-roadmap. Tijdens onze vervolgsessie herkende hij meteen zijn eigen ideeën in het plan. Met een glimlach zei hij: “Ik ben blij dat je niet álles wat ik je heb verteld hebt opgeschreven.”.

De MostWare IT Standaard

Bij MostWare hanteren we de MostWare IT Standaard (MITS), een soort Managed Services 2.0. Hiermee krijg je meer grip op de complexe keten van schakels in je IT-omgeving én creëer je samen met ons een roadmap richting een digitale transformatie die je organisatie een positieve boost in de juiste richting geeft. Om jouw organisatie klaar te stomen voor de toekomst richten we ons bij MostWare op vier succesfactoren:

Deze vier onderdelen vormen samen ons MITS-programma. Managed Services, maar dan slimmer, beter en leuker. IT-beheer is slechts de basis. Een hele goede basis, dat natuurlijk wel, maar wat daarna komt is een stuk interessanter. Zodra de basis op orde is, gaan we namelijk pas echt meters maken. Om jouw IT-omgeving om te toveren in een businessversneller.

Ook jouw business versnellen met IT? Neem vrijblijvend contact op!

Zo zorg je ervoor dat je reis naar de cloud geen duur maatwerkproject wordt

Blogs
Lees verder

Horen, zien en zwijgen. En op z’n tijd een beetje praten

Blogs
Lees verder

Benieuwd wat wij voor jou kunnen regelen?

Dit is Dennis, hij adviseert je graag. Neem vrijblijvend contact op!
Dennis

Kom met ons in contact

Op ons algemene nummer
+31 (0)71 579 10 10
Of direct naar de helpdesk
+31 (0)71 579 10 15

Supportvraag? Maak een ticket aan of bekijk de status van je ticket op onze portal mijnmostware.nl

Dennis Schellekens

Brand Manager