Uit verschillende Europese onderzoeken naar het effect van populaire managementthema’s zoals Operational Excellence, Lean, zelfsturende teams, innovatie en duurzaamheid, blijkt dat succesvolle organisaties een aantal zaken gemeen hebben: een stimulerende cultuur, gewaardeerd leiderschap en een nadruk op continu leren. De manier waarop dit ingevuld wordt is voor elke organisatie anders. Je kunt een zorginstelling tenslotte niet vergelijken met een bouwbedrijf of een makelaar met een kunststofengineer. Wel zijn er een aantal gemene delers als het aankomt op technologische adoptie en vooruitgang:
- De visie en doelstellingen worden breed gedragen
- Er zijn duidelijke leerpaden gedefinieerd
- De manier van leren is breed toegankelijk
- Nieuwe vaardigheden zijn direct toepasbaar
- Er is ruimte voor experimenteren, reflecteren en onderlinge feedback
Wanneer je aan de slag gaat met Managed Services en een IT-businessstrategie is het daarom slim om de juiste balans aan te brengen tussen een gedegen en zorgvuldige technische aanpak en aandacht voor de medewerkers. Zodat alle medewerkers de noodzaak en doelstellingen van het verander- en leerproces begrijpen en bereid zijn daarin mee te gaan.