Van inzicht naar verbetering dankzij de productiviteitsscore

Blogs

27 januari 2020

Leestijd: 5 minuten leestijd

Blog

In een eerdere blog vertelde Marc Both, Business Consultant bij MostWare, waarom het implementeren van nieuwe IT zonder aandacht voor de gebruiker weggegooid geld is. In deze blog vertelt Marc hoe je echt inzicht krijgt in hoe je organisatie werkt en waar ruimte voor verbetering zit.

Geen productiviteit zonder technologie

In de afgelopen jaar is de manier waarop we werken enorm veranderd. We zijn altijd en overal online, tegelijkertijd wordt samenwerken steeds belangrijker en neemt het aantal teams waarin we werken steeds sneller toe. Het gevolg is dat we zonder goede technologie vandaag de dag niet meer optimaal productief kunnen zijn.

Inzicht in hoe je organisatie werkt

Om inzage te krijgen in hoe er binnen een organisatie wordt samengewerkt en hoe die samenwerking is te verbeteren, heeft Microsoft de Productivity Score ontwikkeld: een dashboard dat je alles vertelt over de manier waarop er samengewerkt wordt – Employee experience – en in hoeverre de gebruikte technologie (samen)werken ondersteund – Technology experience – binnen je organisatie. Het geeft je tegelijk een benchmark hoe de scores van jouw organisatie zich verhouden tot die van vergelijkbare organisaties.

Hoe werken medewerkers samen?

De Employee experience wordt bepaald aan de hand van een score die iets zegt over hoe gebruikers samenwerken. Het helpt je bijvoorbeeld communicatiestijlen te begrijpen – wordt er nog ‘ouderwets’ gemaild of wordt er juist alleen nog maar gechat – maar vertelt je ook hoe er wordt samengewerkt aan content, hoe het ervoor staat met de digitale vergadercultuur, of er bestanden met elkaar gedeeld worden én of iedereen in zijn bestanden vanuit de cloud werkt.

Homepage van de Microsoft Productivity Score, tabblad Employee experience
Homepage van de Microsoft Productivity Score, tabblad Employee experience

Hoe goed is de technologie waarmee je mensen werken?

De Technology experience zegt iets over zaken als hoe snel computers van medewerkers opstarten, welke applicaties er op hun computers staan en of de harde schijf het nog wel goed doet. Het geeft je dus inzage in de kwaliteit van de werkplekken van je medewerkers. Wil je de transitie maken naar modern werken, dan is het belangrijk dat je goede werkplekken kunt bieden. Zo weten we allemaal dat een traag opstartende computer heel frustrerend is of en dat een werkplek zonder goede netwerkverbinding niet prettig werkt. Dankzij Microsoft Productivity Score kun je concrete aanpassingen doen die direct ten goede komen aan de productiviteit van je mensen.

Van aanzetten naar daadwerkelijk gebruiken dus

Zoals ik in mijn vorige blog al schreef: het implementeren van nieuwe IT is zinloos als je geen aandacht hebt voor de medewerkers. Daarom ben ik zo enthousiast over Productivity Score. Als je als organisatie de stapt maakt naar modern werken, kun je direct gaan meten in hoeverre je medewerkers ook écht gebruik maken van de mogelijkheden die ze krijgen aangeboden. Blijven je medewerkers op de oude vertrouwde manier verder werken, is er iets niet goed gegaan in de transformatie. Nu je al die aspecten met Productivity Score zo mooi inzichtelijk kunt maken, kun je er gericht op gaan sturen. Stel: je medewerkers hebben geleerd hoe ze online digitaal kunnen vergaderen, maar je ziet dat ze het niet genoeg doen óf niet op de manier die jij voor ogen had. Dan kun je interventies gaan houden om dat te verbeteren en je kunt ook direct meten of die interventies daadwerkelijk zin hebben. Hoe mooi en efficiënt is dat?!

Nieuwsgierig?

De Microsoft Productivity Score is op dit moment voor ons beschikbaar in private preview en we kunnen jou nu al inzicht geven in jouw organisatie. Zin in? Stuur ons gerust een bericht via het formulier bij deze blog of gebruik de chat van de website dan gaan we jou inzicht geven in jouw adoptie.

Benieuwd wat wij voor jou kunnen regelen?

Dit is Dennis, hij adviseert je graag. Neem vrijblijvend contact op!
Dennis

Kom met ons in contact

Op ons algemene nummer
+31 (0)71 579 10 10
Of direct naar de helpdesk
+31 (0)71 579 10 15

Supportvraag? Maak een ticket aan of bekijk de status van je ticket op onze portal mijnmostware.nl

Dennis Schellekens

Brand Manager