Standaardisatie voor veilig mailen in de zorg onderweg

Blogs

26 november 2018

Leestijd: 3 minuten leestijd

Blog

In de dagelijkse praktijk krijgen onze collega’s regelmatig vragen over veilig mailen. ‘Wat is nu veilig mailen’, ‘is mijn mail veilig’ of ‘is mailen via outlook nog wel de juiste oplossing’?  

Vragen waar wij graag induiken en waar we samen met onze klanten kijken naar de voor hun beste oplossing. Maar antwoord geven op de vraag “wanneer mail ik veilig” is voor ons ook enorm lastig. Natuurlijk, op basis van onze expertise en onze kennis wat er beschikbaar is binnen de markt zorgen we voor een goede oplossing die bij de klant past, maar een set basismaatregelen vanuit de overheid zijn er tot op heden niet!
Gelukkig komt daar eindelijk verandering in… 

Afspraken over een standaard protocol

Begin oktober heeft de sessie plaatsgevonden van de ontwikkeling ‘Nederlands Technische Afspraak (NTA)’ veilig mailen in de zorg’, dit als onderdeel van het project ‘Veilige Mail’ van het Informatieberaad Zorg. Bij deze bijeenkomst waren 50 experts aanwezig van zowel de Autoriteit Persoonsgegevens, Chief Information Security Officers van grote zorginstellingen en experts van verschillende beveiligingsinstanties.

Wat gaat deze ontwikkeling voor onze zorgklanten betekenen? Momenteel is de ontwikkeling nog in een pril stadium en kunnen we nog geen vastomlijnd concreet antwoord geven. Zeker is dat ,waar we nu bij veel partijen tal van applicaties voorbij zien komen om het mailverkeer te beveiligen en elke applicatie dat weer net anders aanpakt, deze norm een standaard aanpak kan bieden waar alle (zorg)organisatie zich aan kunnen gaan vasthouden. Ondanks dat de ontwikkeling zich nog in een vroeg stadium bevindt zijn er wel een aantal uitgangspunten gedefinieerd. De veldnorm beschrijft de eisen waaraan e-mail, met daarin patiëntgegevens, zou moeten voldoen om veilig te zijn. Het gaat daarin om beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid van e-mail. Daarnaast staat de gebruiksvriendelijkheid centraal, iets wat bij de huidige beschikbare oplossingen nog wel eens vergeten wordt. 

In het voorjaar van 2019 wordt de publicatie van de richtlijn verwacht. Wij zijn ontzettend benieuwd wat deze richtlijn exact gaat inhouden en nog veel belangrijker: Hoe we de richtlijn kunnen toepassen bij onze klanten.

Heb je ondertussen vragen over veilig mailen? Stuur mij gerust een bericht!

Benieuwd wat wij voor jou kunnen regelen?

Dit is Dennis, hij adviseert je graag. Neem vrijblijvend contact op!
Dennis

Kom met ons in contact

Op ons algemene nummer
+31 (0)71 579 10 10
Of direct naar de helpdesk
+31 (0)71 579 10 15

Supportvraag? Maak een ticket aan of bekijk de status van je ticket op onze portal mijnmostware.nl

Dennis Schellekens

Brand Manager