Teams. De integratie met Office 365-apps, en wat er verder nog aankomt
7 december 2020
Leestijd: 6 minuten leestijd
Blog
Chatten en videovergaderen, dat kennen we nu wel. Maar wat kun je eigenlijk nog meer met Microsoft Teams? Martijn Bloem, consultant bij MostWare Automatisering, vertelt het in een serie van twee blogs. In zijn eerdere blog vertelde hij over papierloos vergaderen, geen actiepunten meer vergeten en écht samenwerken in een document. In deze blog meer over de integratie van Office 365-apps in Teams, over het belang van bewustwording en gedrag en geeft Martijn een sneak preview van wat er binnenkort nog meer mogelijk is met Teams.
Office 365-apps integreren
Microsoft zou Microsoft niet zijn als je geen Office 365-apps zou kunnen integreren in Teams. Een mooi voorbeeld hiervan is de Microsoft Planner. Je kan allerlei taken bijhouden en toekennen aan teamleden. Zo hebben we bij MostWare papierloos vergaderen geïntroduceerd. Notulen maken we niet meer en de actiepunten zetten we allemaal in Planner. Die actiepunten worden automatisch opgenomen in je Microsoft To Do en je krijgt daar herinneringen van als de deadline nadert. Zo kun je ook gesprekken uit Teams toevoegen als actiepunt op je to-do-lijst. Op die manier komt in Microsoft To Do alles samen. Maar je kunt ook andere apps, zoals bijvoorbeeld bedrijfsapps of Dynamics CRM, toevoegen aan Microsoft Teams. En dankzij de integratie met Microsoft Forms kun je bijvoorbeeld tijdens een gesprek heel eenvoudig een poll houden.
Bewustwording en gedrag
Reden genoeg dus om enthousiast aan de slag te gaan met Microsoft Teams. Maar het is wel heel belangrijk om een paar spelregels met elkaar af te spreken. Heb je een CRM-applicatie waarin je klantgegevens registreert, spreek dan af dat je dat niet in Teams gaat doen, hoe verleidelijk dat ook is. Ondertussen is het natuurlijk wel zaak dat je blijft leren. Microsoft komt voortdurend met nieuwe functionaliteiten, en zelfs wij als Microsoft techies – of gekkies, zo je wilt – hebben er een dagtaak aan om alles bij te houden. Op ons leerplatform leggen we in korte video’s uit wat de nieuwe functies zijn en hoe ze werken. Zo kun je jezelf steeds een stukje verder ontwikkelen.
Break-out rooms
Een van die functionaliteiten die net nieuw is, is de mogelijkheid om break-out-rooms te maken. In grote vergaderingen met veel deelnemers is het soms fijn om even met kleine groepjes in een aparte ruimte samen te komen om iets te bespreken of gezamenlijk uit te werken. Deze functie is begin december beschikbaar gekomen.
SharePoint in Microsoft Teams
Het intranet en Teams zijn tot nu toe twee verschillende werelden. Nu we steeds meer werken in Teams dreigen we het intranet – dat vaak in SharePoint is gemaakt – uit het oog te verliezen. In Teams komt binnenkort een knop die je op SharePoint gebaseerde intranet weer samenbrengt met Teams. Wat ons betreft een hele mooie integratie waardoor de dingen weer op een centrale plek samenkomen.
Binnenkort verwacht
Zo komen er nog veel meer functionaliteiten aan. Een kleine greep:
• Aangepaste vergaderopstellingen, zodat je met z’n allen in een soort collegezaal kunt zitten.
• Welzijnsinzichten, waarmee je kunt zien hoe je je gedraagt in de Teams-omgeving, of je vaak te laat bent voor vergaderingen en of je niet te vaak e-mailt tijdens vergaderingen.
• Webinarondersteuning, zodat je ook de registratie vooraf en de evaluatie achteraf overzichtelijk op een en dezelfde plek hebt. Uitwijken naar een pakket als WebinarGeek is dan niet meer nodig. Je gebruikt dan gewoon de Live Events-functionaliteit in Teams.
• Aangepaste presentatie-lay-outs, waarmee je jezelf tijdens een presentatie over de slides heen kunt tonen. Alsof je in een vergaderzaal voor een scherm staat. Dat ziet er toch iets natuurlijker uit dat dat kleine hoofdje ergens in een hoek van het scherm.
Met jouw organisatie naar het volgende niveau?
Wil jij ook een vliegende doorstart maken met Microsoft Teams? Wij bieden nu de vervolgtraining aan ‘Werken met Microsoft Teams’. Dit is de perfecte training om snel de volgende stappen te kunnen zetten om goed samen te kunnen werken. Of je nu thuis werkt, of op kantoor. Wij zorgen voor een training die past bij jouw organisatie en is aangepast op het kennisniveau van jouw medewerkers – inclusief 12 maanden toegang tot het uitgebreide MostWare-leerplatform. Neem gerust contact met ons op via het algemene nummer 071 579 10 10 of de chatfunctie op onze website als je getraind wil worden of meer wil weten.