Overstappen naar de cloud, moeilijk of makkelijk?

Blogs

3 november 2016

Leestijd: 4 minuten leestijd

Blog

Wij zijn al heel vroeg begonnen met de cloud, Office365, of zoals het eerst genoemd werd, BPOSS. Maar laat ik geen uitleg meer geven over BPOSS behalve dat we er een hoop van geleerd hebben. Door schade en schande wijs geworden… Met deze wijsheid hebben we geleerd dat nagenoeg ieder bedrijf gebruik kan maken van de voordelen van de cloud, als je maar wel voldoet aan bepaalde eisen die gesteld worden aan het werken in de cloud en de werkwijze van de organisatie aansluit bij de visie van Microsoft bij haar producten.

Je kan een spijker met een hamer in de muur slaan, maar het kan ook met een baksteen. Met juiste gereedschap voor de klus, behalen we het beste resultaat.

Zo gaat het met het werken in de cloud ook. E-mail kan je onderbrengen in Exchange Online, altijd en overal beschikbaar en gekoppeld met je smartphone. Maar ga je volledige fotoverzamelingen opslaan in een algemeen postvak zodat iedereen het kan inzien, dan wijk je af van waarvoor Microsoft het Exchange Online product bedoeld heeft.

Met een traditionele server kom je er nog wel mee weg, je verbindt met die server vanuit je eigen snelle netwerk, maar vanaf huis had je al wat problemen met het benaderen van de fotoverzameling.

Eerst denken, dan doen: voorkomt teleurstellingen achteraf

Voordat wij een organisatie overzetten met een of meerdere functionaliteiten in de cloud, inventariseren we al dit soort zaken. Hoe werkt iemand nu met e-mail, agenda’s en wat slaat men op in postvakken. De pijnpunten halen we er uit en we bieden de juiste oplossingen en werkwijze. Zo kunnen alle medewerkers optimaal gebruik maken van de voordelen van de cloud.

Samenwerken met IT-afdeling

Na de inventarisatie stellen we een plan van aanpak op. Als we te maken hebben met een IT-afdeling in een organisatie die ook een rol willen spelen en kennis op willen doen, dan stellen we het plan van aanpak zodanig gedetailleerd op, dat taken verdeeld kunnen worden tussen de engineers van MostWare en de techneuten van de IT-afdeling van de organisatie. Dit bespaart kosten en de techneuten van de opdrachtgever doen direct ervaring op met het nieuwe systeem. Hierdoor is het ook makkelijker om het beheer vervolgens over te dragen.

Exchange Online is de laagdrempelige eerste stap om ook voor grotere organisaties te gaan werken in de cloud. Hierna ontstaan er kansen om steeds meer over te zetten in Office365, zeker als er projectmatig, in teams of afdelingen gewerkt wordt is een gefaseerde overstap heel gecontroleerd uit te voeren. dat houdt het ook allemaal behapbaar voor de organisatie.

Benieuwd wat wij voor jou kunnen regelen?

Dit is Dennis, hij adviseert je graag. Neem vrijblijvend contact op!
Dennis

Kom met ons in contact

Op ons algemene nummer
+31 (0)71 579 10 10
Of direct naar de helpdesk
+31 (0)71 579 10 15

Supportvraag? Maak een ticket aan of bekijk de status van je ticket op onze portal mijnmostware.nl

Dennis Schellekens

Brand Manager