21 juli 2020

3

Zo richt je vliegensvlug je moderne werkplekken in. Zonder handen!

Door de toenemende digitalisering heb je als bedrijf met steeds meer apparaten te maken. Het aantal smartphones, tablets, laptops en vaste computers groeit gestaag en al die apparaten moeten beheerd worden. Hoofdpijndossier? Dat was ooit het geval, zegt Martijn Bloem. In deze blog vertelt hij hoe de wereld van het werkplekbeheer is veranderd dankzij Zero Touch.

Werkplekbeheer ‘the hard way’

Werkplekbeheer is in veel organisaties synoniem voor gedoe. Krijgt een IT-afdeling één of meerdere computers of andere devices, dan worden die handmatig geconfigureerd en de applicaties voor elke individuele gebruiker stuk voor stuk geïnstalleerd. Tijdrovend, foutgevoelig en totaal inefficiënt. Door te werken met images maak je al een grote stap vooruit. Maar deze ‘moederinstallatie’ vraagt om periodiek onderhoud, en nieuwe installaties moeten nog steeds uitvoerig getest worden.

Zero Touch, zero gedoe

Nu we steeds flexibeler gaan werken, is het natuurlijk niet meer zo handig als alle nieuwe apparaten – of apparaten die om onderhoud vragen – langs de IT-afdeling moeten. Dat is waar Zero Touch om de hoek komt kijken. Nieuwe apparaten gaan direct van de fabriek naar de gebruiker. Stel je eens voor: je krijgt een nieuwe laptop toegestuurd en haalt het spiksplinternieuwe apparaat uit de nog nooit eerder geopende verpakking. Zelfs de cellofaantjes en ander beschermingsmateriaal moet je nog verwijderen. Maar zodra je het apparaat aanzet, voelt het alsof het al helemaal jouw laptop is. De laptop – of welk ander apparaat dan ook – herkent bij welke organisatie je hoort, en zodra je je e-mailadres invult, wordt de installatie gestart. Had je al eerder een laptop in gebruik? Dan wordt ook alles wat je in de cloud hebt staan – zoals je bureaublad, downloads, documenten en afbeeldingen – netjes meegenomen. In een half uur tijd wordt je nieuwe laptop klaargestoomd. Zonder dat er ook maar iemand anders aangezeten heeft. De techniek staat voor niets…

Hoezo, met je laptop onder de arm langs de IT-afdeling?

Dankzij deze aanpak is ook het oplossen van problemen een stuk eenvoudiger geworden. Je herkent het vast wel: je computer loopt steeds vast. Dat wordt de IT-afdeling bellen, wat in veel organisaties al sowieso geen feest is. De IT-medewerker probeert je op afstand te helpen, brengt wat wijzigingen aan en het probleem is verholpen. Voor een dag of twee. Dankzij Zero Touch is ook dit verleden tijd. Niks doormodderen, niks met je laptop onder de arm langs de IT-afdeling, maar gewoon een nieuwe installatie en terug naar de stabiele basis. Omdat al je gegevens in de cloud staan, is je computer in no time weer klaar om te gebruiken.

Lekker aan de sudoku

Onlangs hebben wij een groot project gedaan bij een zorginstelling. De organisatie heeft haar hoofdkantoor in Utrecht, maar haar werknemers werken en wonen door het hele land. De medewerkers ontvingen hun laptop thuis, vergezeld van één A4’tje met een korte instructie met ongeveer deze strekking: Pak uit. Koppel aan je wifi. Zet aan. Voer je mailadres in. De pagina eindigde met: Z.o.z. Aan de andere kant van het papier stond een mooie sudoku met vervolginstructie: Neem iets te drinken en ga lekker zitten voor deze sudoku. Als je daarmee klaar bent, is ook je laptop helemaal klaar en kun je aan de slag.

Nieuwsgierig?

Zero Touch is gebaseerd op slimme technologie van Microsoft, bestaand uit Microsoft Intune in combinatie met Microsoft Autopilot. Benieuwd wat onze Zero Touch-aanpak nog meer voor voordelen brengt voor jouw organisatie? Op deze speciale pagina lees je er alles over. Ben je al helemaal klaar voor modern apparaatbeheer voor jouw organisatie? Vraag dan nu de quickscan aan of neem contact op via het formulier naast deze blog. Je mag me natuurlijk ook altijd bellen!

Martijn

Microsoft Specialist

Kan ik je helpen?

Martijn

Microsoft Specialist

Neem vrijblijvend contact op

Wij vertellen je graag meer.

Deel deze case

Leuk om te laten zien, maak je vrienden mee!

Wil jij veiliger, maar vooral ook slimmer werken?

Ontvang als eerste onze tweewekelijkse tips over de moderne werkplek, slimme data en veiligheid

E-mailadres


Ook leuk om te lezen!

Wij maken veel mee en kunnen het niet laten om het met jullie te delen. De blogs hieronder zijn dan ook met liefde en kennis geschreven. Kies er een uit en geniet ervan.

Eenvoudig werkplekbeheer met Windows Autopilot en Windows Intune

#windows #intune

3

Nog leuker en productiever aan de slag met Microsoft Teams

#teams #nieuw

3

Alles en iedereen in de cloud? Let wel op je beveiliging

#zero trust #

3

Mostware

Mostware

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te geven. Zie ons privacystatement voor meer informatie.