11 januari 2018

3

Stormloop GDPR-aanvragen onderweg

Maar liefst 82% van de consumenten is van plan om een beroep te gaan doen op de GDPR na de invoering in mei van dit jaar. Ze zullen hun rechten gaan gebruiken om data op te vragen, te wijzigen of te verwijderen. Wil je als bedrijf, organisatie of instelling een grote boete vermijden, dan zal je je daarop moeten voorbereiden. Volgens Gartner, onderzoeks- en adviesbureau in de IT-sector, zal meer dan de helft van alle bedrijven hier niet aan kunnen voldoen. We maken de stand van zaken op.

Zodra de GDPR van kracht is, hebben consumenten niet alleen recht op toegang tot hun gegevens, ze hebben ook het recht om hun gegevens te wissen (het ‘recht om te worden vergeten’), om bezwaar aan te tekenen, om hun gegevens te corrigeren of te beperken. En dat zullen ze ook massaal gaan doen, volgens een rapport van softwarebedrijf Pega. Wil je als organisatie geen boete riskeren, zal je binnen een maand op die verzoeken moeten reageren. De onderzoeksresultaten van Pega zijn een fikse wake-up call voor bedrijven die nog steeds hun strategie niet op orde hebben.

De bevindingen van Pega in het kort

  • Nog niet veel consumenten weten dat de GDPR eraan komt. Maar als ze er eenmaal over zijn geïnformeerd, zegt 82% van hun rechten gebruik te maken.
  • Hoe groter het gebrek aan vertrouwen en hoe meer slechte klantervaringen, hoe meer de consument geneigd is gebruik te maken van zijn rechten.
  • Het belangrijkst voor consumenten is toegang (men wil weten welke gegevens verzameld worden) en de mogelijkheid gegevens te verwijderen. Dit kan problemen op gaan leveren voor bijvoorbeeld zorgorganisaties die te maken hebben met grote hoeveelheden persoonsgegevens die ook goed inzichtelijk moeten zijn voor de cliënt.
  • Consumenten voelen zich over het algemeen uitermate ongemakkelijk bij het feit dat bedrijven hun gegevens opslaan, ook als dit is om de dienstverlening te verbeteren.
  • Retailers zouden zich het meest zorgen moeten maken om de aankomende GDPR; maar liefst 45% van de consumenten geeft aan dat ze retailers het minst vertrouwen als het gaat om het opslaan van hun data.

Conclusie: start nu!

Nu we weten dat er een stroom aan GDPR-verzoeken zit aan te komen, en met de wetenschap dat je als bedrijf binnen een maand moet reageren op zo’n verzoek, is de boodschap duidelijk: no time to waste. Zorg dat je op 25 mei klaar bent, met de juiste strategie en de juiste processen.

Meer weten?

Wil je meer lezen over de belangrijkste zaken rondom de GDPR, lees dan onze eerdere blogpost. Wil je meer in detail weten hoever jouw organisatie al is en welke stappen er nog gezet moeten worden? Laat dan een nulmeting uitvoeren. Of kom eens langs voor een stevige kop koffie. Dan kunnen we eens vrijblijvend praten over hoe een stappenplan er voor jouw organisatie uit zou kunnen zien. Onze partnerschap begint bij een goed gesprek. Bel even naar 071-5791010, dan plannen we een afspraak!

Marc

Business Consultant

Kan ik je helpen?

Marc

Business Consultant

Neem vrijblijvend contact op

Wij vertellen je graag meer.

Deel deze case

Leuk om te laten zien, maak je vrienden mee!

Wil jij veiliger, maar vooral ook slimmer werken?

Ontvang als eerste onze tweewekelijkse tips over de moderne werkplek, slimme data en veiligheid

E-mailadres


Ook leuk om te lezen!

Wij maken veel mee en kunnen het niet laten om het met jullie te delen. De blogs hieronder zijn dan ook met liefde en kennis geschreven. Kies er een uit en geniet ervan.

Mostware

Mostware

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te geven. Zie ons privacystatement voor meer informatie.