Microsoft Teams, Outlook en Yammer, wanneer gebruik je wat met je team?

Blogs

1 november 2017

Leestijd: 6 minuten leestijd

Blog

Het is al bijna een jaar geleden dat Microsoft Teams aankondigde. Een toevoeging aan, het al grote, assortiment aan applicaties die je moet helpen om je werk efficiënter en fijner te kunnen doen.
Wij schreven er dit jaar al twee blogs over waarbij de eerste ging over wat Microsoft Teams nou precies is en welke plek Teams nu precies inneemt tussen Groups en Yammer en is hier te lezen: Wat is Microsoft Teams. De tweede blog ging over alle gave functies die een beetje “verborgen” zijn in Microsoft Teams en meer voor de gevorderde gebruiker zijn en is hier te lezen:  Integraties binnen Microsoft Teams

Teams heeft door de nodige updates ook bij ons een goede plek ingenomen als tool om met elkaar te communiceren, maar soms is het toch lastig wanneer je nou welke applicatie van Microsoft inzet. Daarom deze infographic en uitleg, zodat je altijd goed kiest!

Communicatie met Office 365
Zoals je goed kan zien in de infographic is het fundament van elke applicatie Office 365 Groepen. Dat is eigenlijk een soort digitaal plein waar je met elkaar samenkomt. En op dat plein kan je gebruikers toegang geven en email, gesprekken en bestanden kwijt om met elkaar goed samen te werken.

Daaroverheen kunnen er drie applicaties worden gelegd om met elkaar te communiceren. Microsoft Outlook, Microsoft Teams en Microsoft Yammer.

Microsoft Outlook: De optie die iedereen kent en veel gekozen wordt voor communicatie, maar niet persé de meest handige. Goed geschikt om je team bijvoorbeeld een document te sturen wat al af is ter informatie. Dit komt dan netjes te staan in je tabblad van je groep in Outlook. Maar als het een document is waar nog samen aan gewerkt moet worden dan gaat het lastig worden. Verschillende versies die niet op elkaar aansluiten, zoeken naar het laatste document in je mailbox en ellenlang elkaar berichten sturen met nieuwe aanpassingen. Situaties die geheid fout gaan of in ieder geval het proces van samenwerken stevig frustreren. Email is daarom bij voorkeur geschikt voor directe communicatie zoals het bevestigen van afspraken, korte vragen naar een ander teamlid, etc.

Microsoft Yammer: Dit is de beste applicatie als het gaat om het bereiken van je “buitenste ring”. Dat zijn niet direct je teamleden waarin je projecten mee doet, maar meer de mensen binnen jouw organisatie of bedrijf die zich interesseren voor het zelfde onderwerp. Denk aan wet- en regelgeving of security. Yammer is een laagdrempelig platform om kennis te delen en wel een beetje doet denken aan Facebook qua eerste look and feel maar waar je veel beter op een centrale plek rondom thema’s kennis in de vorm van verhalen, links en bestanden kan delen en het gesprek aan te gaan.

Microsoft Teams: Werk je in teams en veel samen aan documenten dan is teams je “buddy”. Met teams heb je een fijne plek om niet alleen te chatten, maar ook bestanden met elkaar te delen en bestanden op te slaan. Teams werkt met tabbladen die je als team zelf kan bepalen waardoor je bijvoorbeeld net dat ene PowerBI dashboard kan opnemen in je teams pagina of die handig Wiki pagina. Eigenlijk al die zaken waar je normaal je mailbox voor in moest duiken of op een andere plek op de server moest zijn. Meest handige aan teams en daarom in de infographic aangeduid als de manier voor de “binnenste ring” van communicatie is dat alle bestanden voor je hele team inzichtelijk zijn. Dit geeft je team de mogelijkheid om tegelijk te werken aan bestanden, je geen problemen meer hebt met verschillende versies en je alles op één logische plek hebt.

Vandaag aan de slag met Microsoft Teams?

Ook een vliegende start met onze online spoedcursus Microsoft Teams – inclusief 12 maanden toegang tot het uitgebreide MostWare-leerplatform? Kijk dan op onze speciale pagina over de spoedcursus.

Neem gerust contact met ons op via mij, het algemene nummer 071 579 10 10 of de chatfunctie op onze website als je getraind wil worden of meer wil weten.

 

 

 

Benieuwd wat wij voor jou kunnen regelen?

Dit is Dennis, hij adviseert je graag. Neem vrijblijvend contact op!
Dennis

Kom met ons in contact

Op ons algemene nummer
+31 (0)71 579 10 10
Of direct naar de helpdesk
+31 (0)71 579 10 15

Supportvraag? Maak een ticket aan of bekijk de status van je ticket op onze portal mijnmostware.nl

Dennis Schellekens

Brand Manager