‘IT’ is een veelomvattend begrip. Het vertegenwoordigt een complexe omgeving van hardware, software, applicaties, netwerken, bedrijfsprocessen en data. Zo’n omgeving vereist goed onderhoud en management. Corporate ‘doe-het-zelven’ ís een optie, maar weet wat je jezelf op de hals haalt (een monstertaak, waardoor je de focus van je corebusiness afhaalt). En het laatste wat je wilt, is jezelf in de bedrijfsvingers snijden. Daarom kan je dit werk ook uitbesteden. Hoe? In de vorm van managed services.
Innovatie, efficiëntie en mogelijkheden MITS je de MostWare IT-Standaard omarmt
Laten we starten met een heldere definitie van managed services. Simpel gezegd verstaan we hieronder het outsourcen van je IT-omgeving tegen een vast bedrag per maand.
Daar kan je op verschillende manieren invulling aan geven. In het klassieke model ga je vooral voor continuïteit: je zorgt dat je ‘IT-bouwwerk’ overeind blijft staan. Maar is dat vandaag de dag nog wel voldoende? Of betekent stilstand achteruitgang?
Wie het lef heeft om de pionierspet op te zetten en een stap verder te gaan, kan véél meer uit managed services halen. Als je investeert in een duurzaam, strategisch IT-partnerschap, creëer je nieuwe mogelijkheden, efficiënte processen en innovatieve businessmodellen.
Bij Mostware gaan we alléén voor dergelijke partnerschappen. Wij hanteren de MostWare IT-Standaard (MITS), een soort managed services 2.0 waarmee je jouw organisatie klaarstoomt voor de toekomst. Je krijgt hiermee meer grip op de complexe keten in je IT-omgeving. En samen met ons creëer je een roadmap richting een constructieve digitale transformatie.
Benieuwd naar de werkwijze van een managed service provider die de zaken nét even anders aanpakt? Hieronder bespreken we uit welke vier onderdelen het MITS-programma bestaat!
1. IT-beheer: leg een ijzersterk fundament
Wie wil bouwen, heeft een stevige basis nodig. Onze managed services beginnen daarom met uitstekend IT-beheer. Hiermee regelen wij de technische aspecten en ondersteunen we je IT-infrastructuur.
Wij verzorgen onderhoud en zorgen dat je omgeving up-to-date blijft. Maar we doen ook aan proactieve monitoring. Dit betekent dat we alles in de gaten houden en ingrijpen wanneer de alarmbellen afgaan. We attenderen je bijvoorbeeld op verstoringen en lossen incidenten op.
Daarnaast bieden we tweede- en derdelijnsondersteuning, zodat je met ingewikkelde vraagstukken bij ons terechtkunt. Gaat er iets mis in je Azure-omgeving? Onze experts kijken mee of nemen het even van je over om een oplossing te vinden.
Heb je onverhoopt disaster recovery nodig? Je back-up draait via ons, dus ook daar helpen we je mee.
Bovendien ontvang je maandelijks rapportages en adviezen van ons. Zo heb je meer grip op mogelijke risico’s in je bedrijfsvoering en kun je schade (en de bijbehorende kosten) veelal voorkomen.
Door deze aanpak heb je de ruimte om je te focussen op de kernactiviteiten van je organisatie. Tegelijkertijd profiteer je van een strategisch partnerschap en beweeg je toe naar een digitale transformatie die vruchten afwerpt.
2. Je eigen IT-business-strateeg: sla de brug tussen je IT(-afdeling) en de business
Hoe kan IT bijdragen aan jouw missie, visie en doelen? Dát is de hamvraag die ten grondslag ligt aan innovatieve managed services.
IT-beheer vormt slechts de eerste stap van onze managed services. Wanneer alles staat, is het tijd om je IT-omgeving om te toveren tot een businessversneller. Hier komt jouw eigen IT-business-strateeg om de hoek kijken: een soort CIO op afstand die ieder aspect van je huidige IT-omgeving onder de loep neemt en beoordeelt in relatie tot de bedrijfsprocessen en -doelstellingen.
Onze IT-business-strateeg verdiept zich in jouw organisatie en denkt vanuit technologische kennis mee over de best mogelijke IT-oplossingen en -strategieën. Samen met een IT-architect voert je IT-business-strateeg periodiek een uitgebreide technische analyse van de IT-omgeving uit. Op basis van concrete, objectieve standaarden schetst dit powerduo een eenduidig beeld van zaken als het netwerk, dataopslag, besturingssystemen, software en applicaties, licenties, beveiliging en het back-up- en recovery-systeem.
Dit betekent overigens niet dat we jou vervolgens een omvangrijk en ingewikkeld technisch rapport voorschotelen. Je IT-business-strateeg vertaalt de uitkomsten namelijk naar bruikbare adviezen.
Samen bekijken we welke elementen daadwerkelijk bijdragen aan de groei van je organisatie. Deze zetten we periodiek op een ICT-roadmap, waarop projecten staan die we de komende drie jaar oppakken. Zo anticiperen we tijdig op veranderingen (zodat alles soepel blíjft draaien) en kijken we op een duurzame manier naar de toekomst.
3. Security: beveilig je IT-infrastructuur van alle kanten
Waan jij je veilig met een virusscanner, firewall en wachtwoordbeveiliging? In het huidige IT-landschap zijn zulke zaken slechts het topje van de ijsberg. Vandaag de dag beslaat IT-security alle aspecten die te maken hebben met modern werken — van veilig samenwerken op afstand tot voldoen aan wet- en regelgeving. Vier gebieden zijn in deze context belangrijk:
- Techniek: voorzie alle werkplekken, netwerkapparaten en servers van de meest recente updates of firmware;
- Organisatieprocessen: integreer veiligheidsmaatregelen in je dagelijkse processen en zorg voor een goed back-upsysteem;
- Menselijk gedrag: train medewerkers zodat zij zich bewust zijn van security;
- Wetgeving: zorg dat je voldoet aan alle wetten en regels op privacy- en securitygebied.
Lastig? Niet als je voor managed services provider MostWare kiest. Wij beleggen je security binnen ons eigen bedrijf, maar bij een aparte consultant. Deze controleert of onze experts veilige omgevingen blijven opleveren. Ook voeren ze kwetsbaarheidsscans en phishingmail-campagnes uit.
Daarnaast geven we maandelijks security-awareness-trainingen, zodat al je medewerkers (inclusief nieuwe talenten) up-to-date blijven.
4. Blijven leren: zet het geheime wapen van managed services in
Wil je optimaal profiteren van IT als businessversneller? Dan is het cruciaal dat continu leren en verbeteren verankerd zijn in je organisatie. Zo blijven medewerkers optimaal voordeel halen uit de technologie.
Hier is vaak een cultuuromslag voor nodig. Als mens houden we graag vast aan het bestaande, omdat het onbekende onzeker is. Maar dit staat haaks op het huidige klimaat, waarin de technische ontwikkelingen elkaar razendsnel opvolgen en jij als organisatie continu in een staat van verandering verkeert.
Hoe je dit spanningsveld te lijf gaat? Allereerst door mensen mee te nemen in de verandering. Wij zetten hiervoor de ADKAR-methode in — een effectieve vorm van verandermanagement. Stap voor stap leggen we aan medewerkers uit waarom de transformatie nodig én nuttig is. Dat is een vast onderdeel van onze managed services, want zo wekken we hun enthousiasme.
Daarnaast is het belangrijk om stabiliteit te creëren binnen continue verandering en verbetering. Dit doe je door mensen de juiste kennis bij te brengen, maar ook door een cultuur te scheppen waarin experimenteren, fouten maken en verbeteren zijn toegestaan. Dit doen wij via ons toegankelijke onlineleerplatform, een uitstekend hulpmiddel voor het stimuleren van een groeimindset. Hier kunnen medewerkers zelfstandig leerlijnen volgen en ontvangen ze tweewekelijkse berichten met highlights, tips en aanbevelingen!
Tijd om écht te focussen op je core business? Leg je IT-omgeving in deskundige handen
Neem eens vrijblijvend contact met ons op. We bespreken onze managed services graag met je.
Lees meer
- Roadmap ICT: versnel en faciliteer je business met een duurzame strategie
- Citrix Cloud Services of Azure Virtual Desktop: voor welke cloudoplossing kies jij?
- Microsoft Office 365 voor bedrijven: altijd en overal samenwerken
- Microsoft Viva: creëer verbinding vanuit de platformgedachte
- Microsoft 365 voor bedrijven: werk altijd en overal samen