IT-ondersteuning echt goed uitbesteden? 3 voordelen en 4 aandachtspunten

Blogs

4 april 2022

Leestijd: 10 minuten leestijd

Blog

Als je je IT uitbesteedt aan een strategisch partner, word je aan de hand meegenomen in de digitale transformatie. In dit artikel vertellen we je welke voordelen er nog meer zijn, maar leggen we je ook uit waar je op moet letten als je op zoek gaat naar een strategisch partner.

Wat verstaan we onder Managed Services?

Dat tijd dat IT niet verder ging dan een loeiende desktop onder een bureau of een laptop in een grote tas, ligt ver achter ons. Vandaag de dag heeft elke organisatie, hoe groot of klein ook, wel te maken met een complexe omgeving van hardware, software, netwerken, applicaties, bedrijfsprocessen en data. Dat moet allemaal netjes onderhouden worden. Daar kun je natuurlijk zelf een IT-team voor aanstellen, maar je kunt het ook uitbesteden in de vorm van Managed Services, tegen een vast bedrag per maand. Dit gaat niet alleen om je IT-infrastructuur, maar ook om cyberbeveiliging, netwerkbewaking, cloudmigratie, noodherstel en meer. Het gaat dus veel verder dan het bellen van een techneut als er een computer kapot is of een server dienstweigert. Het gaat om een serieus partnerschap dat verder gaat dan snelle oplossingen bieden en virtuele pleisters plakken. Dit zijn de drie grootste voordelen.

1. Besparingen en voorspelbare budgettering

In tegenstelling tot wat weleens wordt gedacht, kan het uitbesteden van de IT-ondersteuning van je organisatie je veel geld besparen. De kosten van het in dienst hebben van fulltime IT-personeel en het ontwikkelen van je eigen interne IT-services en -operaties zijn veel hoger dan het samenwerken met een MSP. Volgens een onderzoek van de MIT Sloan Management Review leidde een stijging van de IT-outsourcing met 96,14 miljoen dollar tot een daling van de operationele kosten van IT én niet-IT-functies zoals verkoop en administratie met gemiddeld 121,14 miljoen dollar.

Het uitbesteden van je IT-ondersteuning kan je ook helpen je IT-budget te beheren, daarover schreven we al eerder een artikel. In plaats van te betalen om problemen op te lossen wanneer ze zich voordoen of om apparatuur te vervangen als deze kapot gaat, werkt een goede Managed Service Provider (MSP) voor een vast maandelijks bedrag en word je geholpen bij het opstellen van een roadmap waar je met jouw onderneming wil staan over drie jaar op technisch gebied en een jaarlijks IT-budget. Dat bespaart je op de lange termijn tijd en geld.

2. Professionele expertise en betrouwbaarheid

Geen enkel individu kan alle specifieke vaardigheden en sectoren op IT-gebied dekken. Door IT intern te bemannen, vertrouw je op je IT-team om een enorm ​​breed scala aan diensten af ​​te handelen. Deze diensten variëren van netwerkmonitoring, updates en cyberbeveiliging tot technologie-implementatie en cloudintegratie. Wanneer je je IT-ondersteuning uitbesteedt, brengt je MSP een divers team van toegewijde IT-professionals die in veel verschillende sectoren werken. In plaats van dat een interne medewerker zich op veel moeilijke IT-gebieden moet richten, kan een MSP een gekwalificeerde expert uit het team aanwijzen die gespecialiseerd is in precies die vaardigheden die nodig zijn voor de taak.

Betrouwbaarheid is ook een enorm voordeel bij het uitbesteden van je IT-ondersteuning. Een IT-medewerker die ziek wordt of ontslag neemt, zorgt voor een uitdaging voor je organisatie. Als je je IT uitbesteedt, heb je daar geen zorgen over.

3. Minder risico op uitvaltijd of cyberaanvallen

Bij 31 procent van de bedrijven is de IT-omgeving door schadelijke software aangetast. Als je je omgeving laat onderhouden door een betrouwbare MSP verlaag je dat risico drastisch. Met een professioneel IT-team aan je zijde, verklein je de kans op downtime of een cyberaanval die leidt tot een datalek. Gemiddeld kost een datalek een klein bedrijf 150.000 euro aan bijvoorbeeld herstelwerkzaamheden en uren dat je niet kan werken met je collega’s. Als je investeert in een goede MSP die continu je netwerk bewaakt en cyberdreigingen detecteert vóór ze escaleren, kun je veel geld besparen. Een MSP werkt ook met je samen om hiaten in je cyberbeveiliging te identificeren en aan te pakken voor ze een risico kunnen vormen voor je gegevens.

Hoe ga ik aan de slag met een MSP?

Als je zo ver bent om je IT-ondersteuning uit te besteden of op zoek te gaan naar een andere it-partner, is de volgende stap natuurlijk het vinden van een betrouwbare MSP. Dat kan voelen als het zoeken naar een speld in een hooiberg. Daarom delen we hier vier zaken om op te letten als je op zoek gaat naar een partner.

1. Ga op zoek naar een echte, strategische partner

IT-beheer kun je natuurlijk op elke hoek van de straat afsluiten. Maar je wil niet alleen dat je IT-omgeving beheerd wordt, je wil écht stappen vooruitzetten, net als je organisatie. Dat begint bij een langdurige relatie met een partner die zich verdiept in jouw visie, missie en strategie. Een club die jouw organisatie begrijpt en vanuit technologische kennis meedenkt over de best mogelijk IT-oplossingen en -strategieën.

2. Krijg de aandacht die je verdient

Ga in zee met een partner waar je geen nummertje bent, maar waar je aandacht krijgt die je nodig hebt. Korte lijntjes, zodat je gewoon bellen, mailen, appen of chatten, dat werkt nog altijd het lekkerst.

3. 24/7 bewaking op afstand

Security is een absolute must-have voor elke moderne IT-omgeving. Hoe belangrijk security is, merk je vaak pas als het al te laat is. Bij een geslaagde hackpoging of een datalek bijvoorbeeld. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Een goede MSP beschermt je 24/7 tegen ransomware, malware en andere cyberbedreigingen.

4. Zorg dat ook jouw medewerkers de nodige aandacht krijgen

Een echte partner helpt je ook het kennisniveau van je medewerkers op peil te houden, bijvoorbeeld met een goed onderhouden online leerplatform. Zo raken nieuwe medewerkers snel thuis in de belangrijkste toepassingen en blijven bestaande medewerkers op de hoogte van de laatste updates en ontwikkelingen. De experts binnen je organisatie leren hoe ze optimaal kunnen profiteren van de geavanceerde mogelijkheden en productiviteitstools.

Strategisch partnership als versneller

Door een strategisch partnership op het gebied van IT aan te gaan, krijg je beschikking over al deze petten. Zo weet je niet alleen wat je financieel te wachten staat, het levert je zelfs veel meer op dan goed onderhouden werkplekken, servers en back-upsystemen. Het versnelt je business of dienstverlening daadwerkelijk doordat je meegenomen wordt in de digitale transformatie. Zo ben je klaar voor de toekomst.

De MostWare IT Standaard

Bij MostWare hanteren we de MostWare IT Standaard (MITS), een soort Managed Services 2.0. Hiermee krijg je meer grip op de complexe keten van schakels in je IT-omgeving én creëer je samen met ons een roadmap richting een digitale transformatie die je organisatie een positieve boost in de juiste richting geeft. Om jouw organisatie klaar te stomen voor de toekomst richten we ons bij MostWare op vier succesfactoren:

  • De basis: het IT-beheer
  • De sleutel naar succes: jouw eigen IT Business Strateeg
  • Een absolute must-have: security
  • Het geheime wapen: blijven leren

Deze vier onderdelen vormen samen ons MITS-programma. Managed Services, maar dan slimmer, beter en leuker. IT-beheer is slechts de basis. Een hele goede basis, dat natuurlijk wel, maar wat daarna komt is een stuk interessanter. Zodra de basis op orde is, gaan we namelijk pas echt meters maken. Om jouw IT-omgeving om te toveren in een businessversneller. Ook jouw business versnellen met IT? Neem vrijblijvend contact op!

Benieuwd wat wij voor jou kunnen regelen?

Dit is Dennis, hij adviseert je graag. Neem vrijblijvend contact op!
Dennis

Kom met ons in contact

Op ons algemene nummer
+31 (0)71 579 10 10
Of direct naar de helpdesk
+31 (0)71 579 10 15

Supportvraag? Maak een ticket aan of bekijk de status van je ticket op onze portal mijnmostware.nl

Dennis Schellekens

Brand Manager