Eenvoudig werkplekbeheer met Windows Autopilot en Windows Intune

Blogs

25 april 2018

Leestijd: 5 minuten leestijd

Blog

De uitrol en het onderhoud van werkplekken kost een organisatie veel tijd, en is voor de gebruiker vaak frustrerend: lang wachten, en altijd maar weer hopen dat de instellingen staan zoals op je oude apparaat en dat je toegang hebt tot die specifieke softwarepakketten die je nodig hebt om je werk goed te doen. Sander Bink, Systeembeheerder bij MostWare, doet dat op een andere manier. Met Windows Intune en Windows AutoPilot zorgt hij voor blije gebruikers, die direct met een nieuw apparaat aan de slag kunnen.

Mostware-Eenvoudig-werkplekbeheer-met-Windows-Autopilot

Tijd en mensen tekort

Bij Cardea Jeugdzorg worden werkplekken in batches vervangen. Het inrichten van veel apparaten in beperkte tijd vraagt veel mankracht. Voorheen werd er eerst een werkplek volledig ingericht zoals een gebruiker die zou willen gebruiken, daar werd een kopie van gemaakt, en dat werd vervolgens op alle werkplekken neergezet en per gebruiker wellicht nog aangepast. Een proces dat Cardea graag efficiënter wilde aanpakken en daarom MostWare vroeg om een oplossing. Die konden we bieden: Windows Intune in combinatie met Windows Autopilot.

Er komt geen ICT-afdeling meer bij kijken

Dankzij het gebruik van Autopilot zou een medewerker zelf naar een willekeurige winkel kunnen gaan om een apparaat kopen – of dat nu Apple, Android of Windows is. De medewerker hoeft dan alleen nog het serienummer door te geven, de keyboardindeling aan te geven, verbinden met het netwerk en inloggen met zijn of haar gebruikersnaam en wachtwoord. Dan wordt het hele apparaat naar wens ingericht, zonder dat daar nog een ICT’er aan te pas komt. Dat scheelt heel veel tijd en kosten. Voor iOS- en Google-producten bestond iets dergelijks al langer, nu is het ook beschikbaar voor Windows.

Beheren van bedrijfsmobiliteit

Windows Autopilot is onderdeel van Windows Intune: Intune is een clouddienst voor het beheren van bedrijfsmobiliteit – Enterprise Mobility Management ofwel EMM – die je werknemers in staat stelt om productief te zijn terwijl je zakelijke gegevens veilig blijven. Je richt er smartphones, tablets, laptops en ook vaste werkplekken mee in, configureert ze, bepaalt welke applicaties erop komen, en je schermt zakelijke data af van eventuele persoonlijke data. Zo kun je bijvoorbeeld voorkomen dat iets via Whatsapp gedeeld wordt en zo in verkeerde handen terecht kan komen.

https://youtu.be/JrEU84KK2lQ

Bedrijfsbeleid is bepalend

Op deze manier is het ook eenvoudig beleidsregels op alle apparatuur door te voeren: wat mag je aan data delen, via welke softwarepakketten mag je dat dan delen, mag je bepaalde informatie versturen via email of via Whatsapp, aan welke complexiteitseisen moet het wachtwoord voldoen. Daarnaast stel je in welke applicaties alle gebruikers moeten krijgen, en welke applicaties bepaalde gebruikers moeten krijgen. Zo zal de sales-afdeling ander extra softwarepakketten gebruiken dan medewerkers op het secretariaat.

Besparing van tijd en geld én een betere eindgebruikerservaring

Door het inzetten van Windows Intune in combinatie met Windows Autopilot bespaart Cardea veel tijd en geld, terwijl de eindgebruikerservaring verbeterd is. Als er een nieuw apparaat wordt aangeschaft, volstaat het om het serienummer in te geven in Windows Intune en om aan te geven bij welke afdeling de eigenaar van het apparaat hoort en de gebruiker kan aan de slag zonder tussenkomst van IT of een systeembeheerder.

Nieuwsgierig?

Benieuwd of Windows Intune en Windows Autopilot iets is voor jouw organisatie? We kijken graag met je mee! Je bent natuurlijk altijd welkom voor een kop koffie, want onze partnerschap begint bij een goed gesprek. Bel even naar 071-5791010, dan plannen we een afspraak!

Benieuwd wat wij voor jou kunnen regelen?

Dit is Dennis, hij adviseert je graag. Neem vrijblijvend contact op!
Dennis

Kom met ons in contact

Op ons algemene nummer
+31 (0)71 579 10 10
Of direct naar de helpdesk
+31 (0)71 579 10 15

Supportvraag? Maak een ticket aan of bekijk de status van je ticket op onze portal mijnmostware.nl

Dennis Schellekens

Brand Manager