Als je vooruit wil moet je vooruitkijken
24 april 2025
Leestijd: 7 minuten leestijd
Blog
In een eerdere blog schreven we al dat luisteren naar klanten het begin is van een succesvolle samenwerking. Maar met luisteren alleen kom je niet ver als IT-partner. Je moet ook meedenken. Meedenken, proactief zijn en verder kijken dan alleen je eigen puzzelstukje. In deze blog vertelt Martijn Bloem, IT Business Strateeg én inspirator, waarom een proactieve IT-partner organisaties verder helpt.
Niks Cruijffiaans aan
Als je vooruit wil moet je vooruitkijken, het klinkt nogal Cruijffiaans, ik weet het. In werkelijkheid heeft El Salvador, aka Nummer 14 of Het orakel van Betondorp hier niets mee te maken. Het is de uitspraak van een van onze klanten. Laat het me uitleggen. Ik zat laatst aan tafel met het managementteam van een van onze klanten. Ik legde het management uit waarom een strategische IT-roadmap zo belangrijk is.
Zo’n roadmap fungeert als een kompas voor je IT-omgeving: het helpt bij het plannen van investeringen, het bepalen van prioriteiten, en het afstemmen van IT op je bedrijfsdoelstellingen. Belangrijker nog: het voorkomt dat je ad hoc beslissingen moet nemen, waardoor IT een remmende factor kan worden in plaats van een versneller. De manager bedrijfsvoering, verantwoordelijk voor IT, vatte het heel mooi voor me samen: ‘Als je vooruit wil, moet je vooruitkijken’, zo besloot hij. Ik kan behoorlijk goed praten, maar dit had ik zelf niet mooier kunnen zeggen.
Mooie reis
Met zo’n strategische IT-roadmap weet je wat er op je afkomt op IT-gebied. Niet alleen qua investeringen, maar ook op het vlak van andere ontwikkelingen. Ben je van plan te verhuizen, overnames te doen of wil je op een andere manier groeien? Dat leggen we allemaal vast in die IT-roadmap.
Een strategische IT-roadmap omvat onder andere:
-
Langetermijnplanning afgestemd op bedrijfsdoelen
-
Passende IT-oplossingen in lijn met strategie
-
Inzicht in urgentie, doorlooptijd en kosten
-
Objectieve beoordeling van huidige IT-omgeving
-
IT vertaald naar business-impact voor directietafel
-
Inclusief innovaties, NIS2, cloud en groeiscenario’s
Dat hebben we niet altijd zo gedaan. Ik schreef al eerder dat we bij MostWare daarin een mooie reis hebben doorgemaakt. Voor we met onze strategische roadmap werkten, ging ik op een heel andere manier gesprekken met klanten in. Ik kwam letterlijk de IT-wensen ophalen. Dat maakte voor het implementatietraject zelf niet eens zo heel veel uit, dat ging wel goed. Maar vrijwel altijd kwamen er in no-time nieuwe wensen op tafel. Dan bleek er net weer iets niet helemaal te passen.
Klaar voor de toekomst met onze strategische IT-roadmap
Het is eigenlijk net als met het kopen van een huis. Dan kijk je ook vijf of tien jaar vooruit, misschien nog wel langer. Zit er gezinsuitbreiding aan te komen, of gaan de kinderen juist binnen afzienbare tijd het huis uit? Misschien heb je wel een ruimtevretende hobby of wil je een huis met plek voor je sloep voor de deur? Daar hou je – als het goed is – allemaal rekening mee, bij de zoektocht naar je nieuwe droompaleis. Dat doen we precies zo met onze strategische roadmap. Daarbij kijken we niet alleen naar onze eigen dienstverlening. Dat is tenslotte maar een puzzelstukje in de hele IT-omgeving van een organisatie. Wij kijken naar het grote geheel, van updates van een firewall tot informatiebeveiligingsbeleid en van specifieke bedrijfsapplicaties tot de laptopovereenkomsten die er met medewerkers zijn. En dat doen we aan de hand van heldere, meetbare standaarden. Bijvoorbeeld: in plaats van te vragen ‘Is de antivirus up-to-date?’, beoordelen we of minstens 98% van de endpoints dagelijks updates ontvangt. Dat maakt de beoordeling objectief, herhaalbaar en veel krachtiger. Als wij iets constateren, wil dat niet per se zeggen dat wij het op moeten lossen, maar het helpt wel om grip op je IT-puzzel te krijgen – en houden. In dat grote geheel moet alles goed passen, het heeft geen zin om koste wat kost je eigen puzzelstukje op een bepaalde plek in de puzzel te willen duwen. Als het niet past, moet je zorgen dat het passend wordt.
De MostWare IT Standaard
Bij MostWare hanteren we de MostWare IT Standaard (MITS), een soort Managed Services 2.0. Hiermee krijg je meer grip op de complexe keten van schakels in je IT-omgeving én creëer je samen met ons een roadmap richting een digitale transformatie die je organisatie een positieve boost in de juiste richting geeft. MITS omvat een bibliotheek aan best practices en meetpunten die we gebruiken om jouw IT-omgeving periodiek te beoordelen. Zie het als de APK voor je digitale infrastructuur – met als verschil dat we niet alleen op veiligheid toetsen, maar ook op groei, innovatie en gebruikerstevredenheid. Om jouw organisatie klaar te stomen voor de toekomst richten we ons bij MostWare op vier succesfactoren:
- De basis: het IT-beheer
- De sleutel naar succes: jouw eigen IT Business Strateeg
- Een absolute must-have: security
- Het geheime wapen: blijven leren
Deze vier onderdelen vormen samen ons MITS-programma. Managed Services, maar dan slimmer, beter en leuker. IT-beheer is slechts de basis. Een hele goede basis, dat natuurlijk wel, maar wat daarna komt is een stuk interessanter. Zodra de basis op orde is, gaan we namelijk pas echt meters maken. Om jouw IT-omgeving om te toveren in een businessversneller. Ook jouw business versnellen met IT? Neem vrijblijvend contact op!