Zo stoom je je bedrijfscultuur klaar voor AI

Moderne Werkplek

20 september 2023

Leestijd: 5 minuten leestijd

Blog

Zo stoom je je bedrijfscultuur klaar voor AI

In onze vorige blog vertelde Dennis Schellekens, brand manager bij MostWare, hoe technologieën zoals AI, ChatGPT en Copilot je bedrijfscultuur een flinke oppepper kunnen geven. Als IT-verantwoordelijke weet je dat je de rest van de medewerkers wel een handje zult moeten helpen, zo lezen we ook in een artikel in Harvard Business Review. In deze blog legt Dennis uit hoe de organisatie kunt voorbereiden op de komst van AI.

Kies nieuwsgierigheid boven angst

AI zorgt voor een nieuw interactiemodel tussen mens en computer en dat kan best spannend zijn als dat niet je vakgebied is. Angst voor verandering is begrijpelijk, maar een cultuur van nieuwsgierigheid helpt je organisatie een stuk verder. Laat je collega’s eens in een veilige testomgeving experimenteren met AI. Leg uit dat alles goed beveiligd is en laat ze zelf eens ervaren wat zaken als intelligente zoekopdrachten, slimme tekstassistentie en geautomatiseerde planning kan brengen.

Omarm mislukking

AI raakt vrijwel elk aspect van ons werkende leven. Moedig medewerkers aan om met een creatieve blik naar hun manier van werken te kijken en stimuleer een ‘trial-and-error’-aanpak. Alleen zo kunnen mensen uitvinden hoe AI zo goed mogelijk een bijdrage kan leveren aan hun werk. Fouten maken hoort erbij. Leer van die fouten en van elkaar en deel inzichten om sneller vooruitgang te boeken. Door een omgeving te creëren waarin experimenteren en leren als een voorwaarde voor vooruitgang worden gezien, zal je organisatie zich sneller aanpassen.

Word een leerling van AI

Dat je collega’s kunstmatige intelligentie kunt inzetten als hulpmiddel, vinden ze ongetwijfeld leuk. Maar het wordt pas echt interessant als ze weten dat ze het kunnen inzetten om een stap voor te blijven op je concurrentie. Leer ze wel dat de waarde die AI kan brengen, afhangt af van wat je erin stopt. Vertel ze dat alleen goed doordachte prompts leiden tot complexe analyses en innovatieve ideeën. Als je organisatie een mindset heeft van continu leren kun je het AI-gebruik stap voor stap opbouwen door richtlijnen op te stellen en training en ondersteuning te bieden.

Haal het meeste uit AI met MostWare

We staan aan het begin van een AI-revolutie en jij als IT-verantwoordelijke speelt hierin een cruciale rol. Met bovengenoemde drie eigenschappen bereid je je organisatie voor op een toekomst met AI. Bij MostWare omarmen we de kracht van dit soort nieuwe technologieën en we staan te popelen om jou te helpen. Wil je je organisatie helpen op een toegankelijke en veilige manier met AI aan de slag gaan, overweeg dan Bing Chat Enterprise of Microsoft 365 Copilot. Hiermee kunnen je collega’s op een laagdrempelige manier hun AI-avontuur beginnen. Met onze ondersteuning kun je AI zo inzetten dat het bijdraagt aan een bloeiende bedrijfscultuur waarin innovatie en groei hand in hand gaan. Ben jij er klaar voor?

De MostWare IT Standaard

Onze MostWare IT Standaard (MITS) is een soort Managed Services 2.0. MITS geeft je meer grip op de complexe keten van schakels in je IT-omgeving. Samen creëren we een roadmap richting een digitale transformatie die je organisatie een positieve boost in de juiste richting geeft. Om jouw organisatie klaar te stomen voor de toekomst richten we ons bij MostWare op vier succesfactoren:

Deze vier onderdelen vormen samen ons MITS-programma. Managed Services, maar dan slimmer, beter en leuker. IT-beheer is slechts de basis. Een hele goede basis, dat natuurlijk wel, maar wat daarna komt is een stuk interessanter. Zodra de basis op orde is, gaan we namelijk pas echt meters maken. Zo toveren we jouw IT-omgeving om in een businessversneller. Ook jouw business versnellen met IT? Neem vrijblijvend contact op!

Benieuwd wat wij voor jou kunnen regelen?

Dit is Dennis, hij adviseert je graag. Neem vrijblijvend contact op!
Dennis

Kom met ons in contact

Op ons algemene nummer
+31 (0)71 579 10 10
Of direct naar de helpdesk
+31 (0)71 579 10 15

Supportvraag? Maak een ticket aan of bekijk de status van je ticket op onze portal mijnmostware.nl

Dennis Schellekens

Brand Manager