IT-investeringen. Komen ze als een verrassing of weet je wat je te wachten staat?

Blogs

26 april 2021

Leestijd: 9 minuten leestijd

Blog

In sommige organisaties komen nieuwe ideeën en nieuwe ontwikkelingen op het vlak van IT altijd weer als een verrassing. Niets mis met verrassingen, maar wel als daar kosten mee gepaard gaan. En dat is het geval, als we het over je IT-omgeving hebben. In dit artikel delen we de top 3 van ongewenste IT-gerelateerde verrassingen en vertellen we wat je nodig hebt om ze te voorkomen.

1 Garantiecontracten verlopen

Als het goed is heb je bij veel van je hardware, zoals pc’s, servers, printers, switches en wifi-routers, garantiecontracten afgesloten. Slim. Maar als je garantie verloopt, sta je voor een keuze. Opnieuw garantie afkopen of vervangen? De hardware is ondertussen al een aantal jaar oud, en de fabrikant staat te trappelen om een nieuw garantiecontract met je af te sluiten. Maar zeker na de initiële garantieperiode, wanneer je automatisch meer naar het einde van de economische levensduur gaat, is de prijs voor die extra garantie een stuk hoger. Dat kan al snel oplopen tot 25 procent van de aanschafwaarde. Is je apparatuur dat nog waard of ga je je apparatuur volledig vervangen (en implementeren)? Wat je ook kiest, er zijn kosten aan verbonden, waar je totaal niet op zit te wachten. Zeker als je er niet op had gerekend.

2 Software bereikt de end-of-life-status

Alle softwareoplossingen hebben een levenscyclus. Er komt een dag dat de leverancier ervoor kiest de software niet meer door te ontwikkelen. Na de eindfase – waarin de leverancier nog wel ondersteuning biedt op de software – bereikt de software de end-of-life-status. Tijdens de eindfase moet je al gaan nadenken over een toekomstige oplossing, Want als je doorwerkt met software die de end-of-life-status heeft bereikt, loop je een fors beveiligingsrisico. Windows Server 2008, Windows XP en Skype voor Bedrijven zijn voorbeelden van oplossingen die niet meer onderhouden worden. Mocht je die nog gebruiken in jouw bedrijf, is het drastisch tijd voor een overstap. Maar ook zaken als SSL-certificaten, die dienen om je website veiliger te maken, hebben een verloopdatum. Als je niet tijdig over vernieuwing nadenkt, kom je ook hier voor verrassingen te staan.

3 Softwarelicenties verlopen

Veel software – denk aan bijvoorbeeld Microsoft – wordt aangeboden als online dienst. Maar ook kun je bepaalde software – zoals bijvoorbeeld Citrix – aanschaffen voor een aantal jaar. Gebruiksrechten van dergelijke oplossingen verlopen na de contractperiode. Vaak geldt dat hoe langer de contractperiode is, hoe groter de verrassing als de licentie verloopt. Je moet er dus op tijd over nadenken of de IT-oplossing nog past bij je huidige IT-businessstrategie en of je de licenties al dan niet wilt verlengen.

Leg je visie vast in een strategische IT-roadmap

Of je nu nog on-premise werkt, of al jaren geleden de stap naar de cloud hebt gemaakt, niemand zit te wachten op een onverwachte kostenpost. Zeker niet als het om duizenden euro’s kan gaan. Door met een strategische IT-roadmap te werken, voorkom je dit soort verrassingen. Het biedt je handvatten om niet alleen je huidige IT-omgeving te beheren, maar ook om naar de toekomst te kijken. Zo heb je niet alleen zicht op de kosten die eraan komen, maar weet je ook waar je naartoe werkt.

Verschillende petten

Als je je IT uitbesteed aan een strategisch partner, weet je zeker dat je niet voor onverwachte kosten komt te staan, en word je aan de hand meegenomen in de digitale transformatie. Zorg dan wel dat je IT-partner over vier verschillende petten beschikt.

1 Technische pet

Om te zorgen dat je je basis op orde krijgt en houdt, is een technische IT-professional nodig. Hij of zij inventariseert wat je al in huis hebt qua netwerk, opslagsystemen, besturingssystemen, applicaties en beveiliging, kijkt hoe je omgeving is ingericht en of alle toepassingen wel netjes up-to-date zijn. Na deze inventarisatie zorgt deze pro er ook voor dat je omgeving up-to-date blijft, 24/7 wordt gemonitord, dat er wordt ingegrepen als verstoringen optreden, en dat nieuwe zaken worden geïmplementeerd.

2 Strategische pet

Als dat allemaal op orde is, heb je iemand nodig met een strategische pet op. Iemand die alle componenten van jouw IT-omgeving toetst aan de hand van vastgestelde standaarden en vervolgens beoordeelt, rekening houdend met jouw bedrijfsprocessen, -missie, -visie en -doelstellingen. Die bevindingen – inclusief benodigde acties, op korte én lange termijn – worden vastgelegd in een strategisch plan.

3 Veiligheidspet

Vervolgens heb je iemand nodig met een veiligheidspet. Want nu je basis op orde is en je weet waar je heen gaat, moet je ook zorgen dat je omgeving veilig is. En wel op een zodanige manier dat het aansluit bij de manier waarop we vandaag de dag werken: flexibel, mobiel en altijd online. Dat regel je niet even met een antivirusscanner. Je moet zorgen dat je omgeving voortdurend gemonitord wordt op kwetsbaarheden, je moet een procedure in het leven roepen voor wanneer er onverhoopt toch sprake is van een datalek, je moet je medewerkers bewustmaken van hun rol in het veilig houden van jouw omgeving, zodat datalekken en cyberaanvallen voorkomen kunnen worden. En dan moet je ook nog zorgen dat bedreigingen op een juiste en rechtsgeldige manier worden afgehandeld en dat er de juiste rapportages over worden uitgebracht.

4 Schoolmeesterspet

Tenslotte is het natuurlijk zaak dat je medewerkers prettig met de beschikbare tools kunnen werken en dat ze er alles uithalen wat erin zit. Training en adoptie moet dan ook een doorlopende prioriteit zijn.

Strategisch partnership als versneller

Door een strategisch partnership op het gebied van IT aan te gaan, krijg je beschikking over al deze petten. Zo weet je niet alleen wat je financieel te wachten staat, het levert je zelfs veel meer op dan goed onderhouden werkplekken, servers en back-upsystemen. Het versnelt je business of dienstverlening daadwerkelijk doordat je meegenomen wordt in de digitale transformatie. Zo ben je klaar voor de toekomst.

De MostWare IT Standaard

Bij MostWare hanteren we de MostWare IT Standaard (MITS), een soort Managed Services 2.0. Hiermee krijg je meer grip op de complexe keten van schakels in je IT-omgeving én creëer je samen met ons een roadmap richting een digitale transformatie die je organisatie een positieve boost in de juiste richting geeft. Om jouw organisatie klaar te stomen voor de toekomst richten we ons bij MostWare op vier succesfactoren:

  • De basis: het IT-beheer
  • De sleutel naar succes: jouw eigen IT Business Strateeg
  • Een absolute must-have: security
  • Het geheime wapen: blijven leren

Deze vier onderdelen vormen samen ons MITS-programma. Managed Services, maar dan slimmer, beter en leuker. IT-beheer is slechts de basis. Een hele goede basis, dat natuurlijk wel, maar wat daarna komt is een stuk interessanter. Zodra de basis op orde is, gaan we namelijk pas echt meters maken. Om jouw IT-omgeving om te toveren in een businessversneller. Ook jouw business versnellen met IT? Neem vrijblijvend contact op!

Benieuwd wat wij voor jou kunnen regelen?

Dit is Dennis, hij adviseert je graag. Neem vrijblijvend contact op!
Dennis

Kom met ons in contact

Op ons algemene nummer
+31 (0)71 579 10 10
Of direct naar de helpdesk
+31 (0)71 579 10 15

Supportvraag? Maak een ticket aan of bekijk de status van je ticket op onze portal mijnmostware.nl

Dennis Schellekens

Brand Manager