Een chatbot, maak zoeken en vinden kinderlijk eenvoudig

Blogs

18 januari 2017

Leestijd: 5 minuten leestijd

Blog

“Wat is een chatbot” is misschien wel de eerste vraag die ik nu moet beantwoorden. Een chatbot is een robot waarmee je online kunt chatten. Je kunt de robot vragen stellen en hij zoekt naar de juiste antwoorden. Apple-gebruikers kennen natuurlijk Siri, roep tegen je iPhone “hé Siri” en je kan hem vervolgens vragen stellen en opdrachten laten uitvoeren. Er bestaan grofweg twee soorten chatbots, een die werkt binnen een set gedefinieerde regels, valt een vraag daar buiten, dan weet de bot geen antwoord.  De andere variant is gebaseerd op kunstmatige intelligentie en leert van de gesprekken die hij voert. Nadeel is dat een dergelijke bot ook leert van slecht gedrag. Voor de zakelijke markt lijkt de eerste variant voorlopig nog het beste te passen.

 

Hoe kan een chatbot mij als ondernemer helpen?

Een chatbot op je website kan het voor bezoekers eenvoudiger maken om snel te vinden waar ze naar op zoek zijn. Dit geautomatiseerde vraag- en antwoordsysteem is in staat 24×7 snel, vriendelijk en helder vragen te beantwoorden. Dat hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn, neem bijvoorbeeld de openingstijden of hoe je een artikel retourneert. Bol.com heeft aan zijn klantenservice “Billie” toegevoegd, een virtuele assistent die antwoorden geeft in een chatscherm.

 

De chatbot is zo geprogrammeerd dat je elke vraag door middel van woord- en zinsherkenning kan laten beantwoorden. Dit alles op basis van vooraf gedefinieerde antwoorden.

Chatbots zijn nu ook bereikbaar voor het MKB

Een chatbot is niet alleen nuttig als je een bedrijf bent zoals Bol.com. Een woningbouwvereniging kan veelgestelde vragen van huurders beantwoorden en op de achtergrond gekoppeld worden aan een huurdersportaal. Zo kan de bot vragen beantwoorden over hoe je de huur opzegt of een afspraak inplannen voor een loodgieter als je kraan lekt. De bot kijkt in de agenda van de beschikbare loodgieters en stelt enkele momenten voor aan de huurder. Vervolgens kiest de huurder een moment en de chatbot maakt de afspraak.

 

65% van je klantvragen kun je laten beantwoorden door een automatische chatbot

 

Het voordeel voor de klant of huurder zit hem in het snel vinden van antwoorden zonder een hele site af te hoeven speuren. Voor de organisatie met een chatbot kan er makkelijker 24×7 ondersteuning worden aangeboden en kunnen veelvoorkomende acties worden geautomatiseerd. Efficiënt dus.

 

Experimenteren met een Q&A chatbot

Aangestoken en enthousiast gemaakt door Michel Bouman van Microsoft ben ik bij MostWare gaan experimenteren met een vraag & antwoord chatbot. We hebben hem nu veel geleerd over onze organisatie, onderwerpen zoals bereikbaarheid, wie de medewerkers zijn en of je bij ons kantoor kan parkeren. Elke dag leert hij bij aan de hand van de gestelde vragen. Kent hij een antwoord niet, dan geeft hij dat aan en leren wij hem het antwoord later bij.

 

Informatie over jouw organisatie en diensten, dat maakt je chatbot waardevol en een verrijking voor je website.

 

Starten met een vraag- & antwoordchatbot op je website is door Microsoft Azure eenvoudig geworden. Zonder ingewikkelde softwareprojecten zijn de eerste stappen eenvoudig te realiseren. De aandacht gaat dus niet naar de techniek maar naar de inhoud, de kennis die je je chatbot mee geeft, oftewel wat leer je je chatbot allemaal? Onderstaande chatbot is een 1 dag up en running. Wij gaan een nieuwe uitdaging aan: kunnen we deze chatbot uitbreiden met technische kennis en als hij geen antwoord weet, tickets laten aanmaken voor de gebruiker op ons klantportaal?

 

Wil je samen met mij kijken wat een chatbot voor jouw organisatie kan betekenen of wil je eerst een kijkje achter de schermen van onze chatbot? Stuur mij dan een e-mail of geef een belletje. Vraag mijn gegevens even aan onze chatbot:

 

Benieuwd wat wij voor jou kunnen regelen?

Dit is Dennis, hij adviseert je graag. Neem vrijblijvend contact op!
Dennis

Kom met ons in contact

Op ons algemene nummer
+31 (0)71 579 10 10
Of direct naar de helpdesk
+31 (0)71 579 10 15

Supportvraag? Maak een ticket aan of bekijk de status van je ticket op onze portal mijnmostware.nl

Dennis Schellekens

Brand Manager