Advies vanuit je broekzak? Passé!

Blogs

8 november 2017

Leestijd: 8 minuten leestijd

Blog

Als ICT-partner breng je technische oplossingen. Een waarheid als een koe. Maar wil je uit die rol van leverancier groeien, dan moet je toch echt een stapje verder gaan. Martijn Nederend, Commercieel Directeur bij MostWare, weet er alles van: “Zonder wederzijds vertrouwen ontstaat er nooit een echt partnerschap. En pas daar begint de werkelijke toegevoegde waarde.”

De afgelopen jaren hebben (jeugd-)zorginstellingen te maken gehad met een hausse aan veranderingen. Sinds 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de jeugdzorg. Deze omslag is niet alleen gepaard gegaan met forse bezuinigingen, maar met veel meer veranderingen. Zo kregen de instellingen ineens te maken met veel meer partijen waarmee ze moesten samenwerken. Vanuit het verleden zijn jeugdzorgorganisaties redelijk gesloten en zelfstandig. Nu moesten ze in korte tijd transformeren tot open organisaties waarmee het makkelijk samenwerken is en waarmee je als buitenstaander, huisarts, hulpverlener of gemeente makkelijk kunt communiceren.

Een nieuwe manier van werken vraagt om een nieuwe technische oplossing

Dat stelt eisen aan de mensen in zo’n organisaties, maar ook aan de manier waarop de ICT-infrastructuur en –middelen worden ingericht. Kennis blijft niet langer alleen binnen de organisatie, maar wordt ook naar buiten gebracht, er moet samengewerkt gaan worden in multidisciplinaire teams, die wisselend zijn van samenstelling, werkplekken worden nog flexibeler. Ondertussen gaat het wel nog steeds om heel privacygevoelige informatie die niet in verkeerde handen mag vallen. Dat was op dat moment reden voor Cardea, de jeugdzorginstelling die actief is in Zuid-Holland, om bij ons aan te kloppen met de vraag ‘help ons met het ontwikkelen van middelen die deze nieuwe manier van werken ondersteunen’. Er was duidelijk behoefte aan technische ondersteuning en een betere technische oplossing.

Eerst grip en zicht op laptops en gegevens

Die ondersteuning konden wij natuurlijk bieden. Medewerkers van Cardea zijn in het bezit van een laptop om hun werk op elke plek efficiënt te kunnen doen. Door onze services op gebied van uitgebreide 24/7 monitoring, antivirus, maar ook door onze services waardoor alle laptops altijd voorzien zijn van alle laatste updates, werkt iedere medewerker van Cardea met materiaal dat optimaal beveiligd is tegen virussen, ransomware en andere invloeden van buitenaf. Zo ontstaat er grip en controle op devices en gegevens.

Van techneut naar sparringpartner

Dat was in 2015; inmiddels doen we veel meer dan alleen de technische ondersteuning. Er komt immers heel wat op zo’n organisatie af, en krijg daar maar eens structuur in. Dat is een hele kluif. We vinden het dan ook heel leuk dat we Cardea – en inmiddels ook andere organisaties in de tweedelijnszorg – daarmee kunnen helpen. Als je je kunt gaan verdiepen in het type organisatie, in hun problematiek, en mee mag gaan denken, dan verandert je rol. Zo is onze rol van technische partij langzaam verschoven naar sparringpartner. Het ontwikkelen en doorontwikkelen van nieuwe diensten en oplossingen doen we echt samen. Als je eenmaal weet wat zo’n organisatie wil en wat hun toekomstvisie is, dan is het te gek om te beginnen met een leeg A4’tje en dat samen langzaam in te kleuren. Zo kun je de medewerkers productiever maken met technische, slimme ICT-tools die op zich niet zo sexy zijn, maar dat wel worden als je daardoor samen met zo’n partij mooie oplossingen neer kan zetten.

Je kunt je voorstellen dat ik dan ook echt trots was toen ik in oktober bij Cardea was om onze hernieuwde overeenkomst te tekenen. Natuurlijk ben je als ICT-partner blij als je klant tevreden is met wat je voor ze kunt betekenen en een contract wil verlengen. Maar dit betekende meer voor mij. We zijn bij Cardea binnengestapt als ICT-leverancier; met deze nieuwe uitgebreidere overeenkomst onderstrepen we het belang van onze samenwerking, maar nu als partner en niet als leverancier.”

Niet altijd uit je eigen broekzak adviseren

Ik ben ervan overtuigd dat meedenken het kwaliteit van het succes bepaalt. Als je blijft hangen in die leverancier-klant-verhouding, dan kun je nooit die proactieve rol innemen. Het wordt pas interessant als je snapt waar een zorgorganisatie heen wil, en vanuit jezelf kunt gaan adviseren en je ook comfortabel genoeg voelt om dat te doen. Dat kan alleen als je je als partners opstelt. Je moet ook gaan voor een langetermijnsamenwerking. Dat betekent dus dat je niet altijd vanuit je eigen broekzak adviseert. Soms is het beter een bepaald stuk werk bij een andere partij neer te leggen. Dat brengt ons misschien niet het hoogste rendement, maar dan blijf je wel die oprechte partner.

Eerst snappen, dan praten

Onlangs heeft Cardea een grote aanbesteding gewonnen, samen met acht andere partijen. Dit samenwerkingsverband mag de organisatie en uitvoering van jeugdhulp in Alphen aan den Rijn en Kaag & Braassem gaan uitvoeren in de periode 2018-2021. 2018! Dat betekent dat over twee maanden 250 mensen uit negen organisaties gefaciliteerd moeten zijn om vlekkeloos samen te werken. Deels een technisch hoogstandje, deels een uitdaging om de organisaties op een lijn te krijgen. Hoe ondersteun je daarin, hoe help je zo’n partij verder? Dan komen we weer op wat ik al eerder zei; daar is kennis van de organisatie voor nodig, je moet wederzijds vertrouwen opbouwen, een kijkje in de keuken krijgen, en dan gaan zitten en open en eerlijk praten. Natuurlijk heb je een club techneuten nodig die het werk verzetten, maar je hebt ook mensen nodig die eerst die aansluiting weten te realiseren. Pas dan ga je begrijpen wat je je techneuten gaat laten doen. Door die combinatie van competenties kun je die extra slag maken, kun je toegevoegde waarde brengen.

Eerst moet je je klant snappen en dan pas beginnen met praten. Zo kom je het verst.

Kop koffie?

Werk je ook in een organisatie die draait op goed samenwerkende teams? Dan is dit artikel misschien iets voor jou: Microsoft Teams, Outlook en Yammer, wanneer gebruik je wat?

En je bent natuurlijk altijd welkom voor een kop koffie, want onze partnerschap begint bij een goed gesprek. Bel even naar 071-5791010, dan plannen we een afspraak!

 

Benieuwd wat wij voor jou kunnen regelen?

Dit is Dennis, hij adviseert je graag. Neem vrijblijvend contact op!
Dennis

Kom met ons in contact

Op ons algemene nummer
+31 (0)71 579 10 10
Of direct naar de helpdesk
+31 (0)71 579 10 15

Supportvraag? Maak een ticket aan of bekijk de status van je ticket op onze portal mijnmostware.nl

Dennis Schellekens

Brand Manager