7 tekenen dat je toe bent aan een nieuwe dimensie in IT-beheer

Blogs

15 november 2021

Leestijd: 8 minuten leestijd

Blog

Doen waar je goed in bent is een belangrijke succesfactor voor jouw organisatie. Focus is daarbij onmisbaar. Tegelijkertijd zijn er tal van randvoorwaarden die je goed wilt regelen. Van de administratie tot je website en van de schoonmaak tot het IT-beheer. Uitbesteden is vaak slimmer dan alles zelf willen doen. Zeker als het aankomt op IT. Technologie is immers onmisbaar voor je business en de ontwikkelingen op dit gebied gaan razendsnel. Fijn dus als je een betrouwbare partner hebt die hierin meedenkt en je werk uit handen neemt. Zoals in elke relatie is het hierbij van belang dat je op één lijn zit en dat de wensen en verwachtingen helder zijn. Herken jij jezelf in onderstaande punten? Dan is de kans groot dat je toe bent aan een nieuwe dimensie in IT-beheer.

1. Je mist innovatie

De IT-omgeving werkt prima en je hebt eigenlijk nooit problemen. Geen reden om meteen aan de bel te trekken. Toch krijg je het idee dat er meer uit te halen valt. Kortom, je stelt jezelf de klassieke vraag: ‘is dit het nou?’ Je voelt de hete adem van concurrenten in je nek en je wilt graag gas geven. Dat lukt natuurlijk alleen als jouw IT-partner precies snapt wat je bedoelt en waar je heen wilt. Is dit niet het geval? Dan kan IT-beheer jouw bedrijfsvoering in de weg gaan zitten. Zonde, zeker als je weet dat IT juist een mooie businessversneller kan zijn.

2. Soms lijkt het alsof je verder bent dan je IT-partner

Jij bent expert in je vakgebied. Je weet precies wat er speelt en hoe je jouw klanten, cliënten of opdrachtgevers het beste kunt helpen. Die passie, betrokkenheid en inzet verwacht je ook van de partners waar je mee samenwerkt. Kennis van de laatste trends, ontwikkelingen, technologieën en best practices zorgt er immers voor dat snel kunt inspelen op aandachtspunten, risico’s en kansen. Zodra je het gevoel hebt dat jij dit proces zelf moet aanjagen op IT-gebied, loopt er iets scheef en is het tijd voor een goed gesprek. 

3. Je hebt behoefte aan meer expertise

Kennisdeling is een onmisbare voorwaarde om vooruit te komen. Het uitwisselen van inzichten, ideeën en ervaringen levert nieuwe invalshoeken en oplossingen op. Bovendien voorkomt het tunnelvisie. Een team weet immers meer dan één. Als het aankomt op IT kan een team van verschillende specialisten in veel gevallen zelfs essentieel zijn. Het inrichten van werkplekken vraagt namelijk heel andere kennis dan het optimaliseren van je informatiebeveiliging of het verbeteren van de infrastructuur. En ook bij het oplossen van incidenten of het vertalen van businessvraagstukken naar bruikbare technologische toepassingen is het prettig om te sparren met team van verschillende IT-specialisten.

4. De continuïteit van je bedrijfsvoering komt in het geding

Lig jij ’s nachts wakker omdat je bedrijfsvoering afhankelijk is van een goed functionerende IT-omgeving? Dan kun je wel wat ‘peace of mind’ gebruiken. Zeker als je het gevoel hebt dat je voor de IT-helpdesk maar een nummertje bent. Veel IT dienstverleners zijn erg gegroeid de laatste jaren en doen het beheer van ontzettend veel bedrijven. Hierdoor mis je het gevoel van urgentie als het er echt om gaat. Je hebt behoefte aan een partner die je kent en die begrijpt wat er voor jou op het spel staat.

5. Je weet niet of je waar voor je geld krijgt

Elke maand betaal je netjes op tijd de factuur van de gemaakte uren. Je hebt alleen geen idee waar je precies voor betaalt. Waar zijn die uren eigenlijk aan besteed? Tijd voor helderheid. Er zijn verschillende vormen van IT-dienstverlening. Veel bedrijven en organisaties kiezen voor een vorm van Managed Services waarbij het beheer van een deel of de volledige IT-omgeving wordt uitbesteed tegen een vast bedrag per maand. Jouw organisatie is echter constant in beweging en dus heb je behoefte aan een IT-partner die meebeweegt. Het is daarom handig om te weten waar je precies voor betaalt. Wellicht past een ander pakket of een andere dienstverlener op dit moment beter bij je.

6. Meerwerk lijkt eerder regel dan uitzondering 

Werkzaamheden die buiten de standaarddienstverlening vallen; soms ontkom je er niet aan. Bijvoorbeeld bij het inrichten van een informatieportaal voor medewerkers of de introductie van een nieuwe toepassing. Dit soort extra werkzaamheden vallen meestal onder meerwerk. Best logisch. Minder logisch wordt het als meerwerk eerder regel dan uitzondering is. In dat geval past de aangeboden dienstverlening waarschijnlijk toch niet zo goed bij jouw organisatie als je dacht. 

7. Technisch klopt het, maar gebruikers willen er niet mee werken

Nieuwe tools, applicaties en toepassingen vragen om een aanpassing van gebruikers. Het is belangrijk om daar rekening mee te houden. Want een toepassing die technisch goed in elkaar zit, maar waar niemand mee wil werken, schiet natuurlijk haar doel voorbij. Als je als organisatie optimaal wilt profiteren van IT, dan is het cruciaal dat je medewerkers er alles uithalen wat erin zit én er op de juiste manier mee werken. Gebruiksvriendelijkheid, training en adoptie zijn daarom minstens zo belangrijk als het technische verhaal. 

Zijn bovenstaande punten herkenbaar? Kom dan actie! Evalueer je huidige IT-dienstverlening en maak voor jezelf de balans op. Waar sta je als organisatie, waar wil je naartoe en wat verwacht je hierin van jouw IT-dienstverlener? Bij MostWare bieden we je graag een nieuwe dimensie in IT-beheer. Een dimensie waarbij IT-beheer zoveel meer is dan het in stand houden en goed laten functioneren van wat er al is. Wij geloven in een duurzaam en strategisch partnerschap om zo samen met jou nieuwe mogelijkheden, efficiënte processen en innovatieve businessmodellen te creëren.

Ik wil IT-beheer bij MostWare

Laat je gegevens achter in onderstaand formulier dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Benieuwd wat wij voor jou kunnen regelen?

Dit is Dennis, hij adviseert je graag. Neem vrijblijvend contact op!
Dennis

Kom met ons in contact

Op ons algemene nummer
+31 (0)71 579 10 10
Of direct naar de helpdesk
+31 (0)71 579 10 15

Supportvraag? Maak een ticket aan of bekijk de status van je ticket op onze portal mijnmostware.nl

Dennis Schellekens

Brand Manager